tiistai 22. tammikuuta 2013

Tattari vs. Tavallinen

Eli vertailussa tattaripuuro ja kaurapuuro.



Tattaripuuroa, raejuustoa, maitoa, banaania,manteleita&kanelia. Musta kahvi.
Ensimmäisenä esittelyssä siis tattari.

Ravintoarvot/100g
Energiaa: 350kcal
Proteiinia: 10g
Hiilihydraatteja: 72g
Rasvaa: 2g
Ravintokuitua: 6g
Tattari on suhteellisen proteiinipitoinen vilja, joka sisältää myös runsaasti B-vitamiineja, magnesiumia ja rautaa. Hiilihydraattejakin on runsaasti, mikä tekee tattaripuurosta loistavan aamupalan/iltapalan treenipäiville. Kuituakin on kohtalaisesti. Koostumukseltaan tattaripuuro eroaa kuitenkin täysin kaurapuurosta. Tattarihiutaleet hajoavat keitettäessä, ikäänkuin puuro olisikin keitetty jauhoista hiutaleiden sijaan. Itseäni tuollainen mössömäinen&paksu koostumus kyllä miellyttää :)


Kaurapuuroa, raejuustoa, jäisiä marjoja, kanelilla maustettua paistettua päärynää&maapähkinävoita.
Siitä päästäänkin perinteiseen eli kaurapuuroon.

Ravintoarvot/100g
 Energiaa: 370kcal
Proteiinia: 14g
Hiilihydraatteja: 55g
Rasvaa: 8g
Ravintokuitua: 11g

Voisi sanoa että kaurapuurossa on oikeastaan enemmän kaikkea. Poikkeuksena hiilihydraattien määrä, joka on selkeästi pienempi kuin tattaripuurossa. Rautaa, kivennäis-ja hivenaineita on kaurapuurossakin runsain määrin, proteiiniakin on enemmän. Merkittävimmät erot lienevät kuitenkin rasvan ja kuidun määrissä. Kaurasta saa hyvälaatuista tyydyttymätöntä rasvaa ja runsaasti vatsaa hellivää beetaglukaanikuitua.

Erot ovat puuroksi valmistettuna niin pieniä, että valinnan voi tehdä makunystyröiden perusteella. Monille kaurapuuro on itsestään selvä valinta. Joskus kannattaa kuitenkin vaihtelun vuoksi testata tattariakin. Sen maku on tosin hyvin... ööö.. tattarimainen?  Itse tykkään tattarin mausta mutta kaikkia se ei välttämättä miellytä. No kokeilemalla se selviää!

Valitsitpa puurohiutaleiksesi kauran taikka tattarin, niistä saa joka tapauksessa arvoikkaita kuituja ja vitamiineja sekä hyvän aloituksen tai lopetuksen päivälle. Suosittelen siis puuroa kaikille ;) Ps. Mikäli hiutalepuurot kyllästyttävät, kannattaa kokeilla suurimoita! Sekä kauraa että tattaria saa kokonaisina suurimoina, joissa on vielä paremmin ravinteet tallella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti